Adevărul despre consumul de alcool la sate!


Acestea sunt rezultatele interpretării datelor sondajului de opinie „Alcoolul – plăcere sau dependenţă” desfăşurat de către Asociaţia Obştească „Femeia Modernă” în cadrul proiectului „O nouă şansă pentru viaţă” cu suportul financiar al AmbasadeuI SUA în Republica Moldova. Sondajul a fost efectuat pe un eşantion de 450 de persoane, respectîndu-se o pondere echilibrată în alegerea respondenţilor, în ceea ce priveşte sexul, şi anume o reprezenetare de 50 % la 50%, femei, bărbaţi. De asemenea, vîrsta celor chestionaţi a fost una destul de extinsă,a vănd ca limită inferioară, cea de 14 ani şi ca limită superioară, cea de 65 de ani, toţi respondenţii fiind locuitori ai satelor Mălăieşti, Neculaieuca, Mitoc, raionul Orhei, localităţi-ţintă ai proiectului vizat.

Sondajul a constat din 6 întrebări, de tip închis şi deschis, dar facil formulate, încît să solicite şi un răspuns pe măsură în termeni utili.

Astfel, la întrebarea: Consumaţi alcool? respondenţii au afirmat: Da, în fiecare zi – 32,22% ( 145 persoane); Da, ocazional –  50,66% ( 228 persoane); Nu, dar am fost tentat –6,22%  ( 28 persoane ); Nu – 10,9%  ( 49 persoane). Făcînd o analiză a reprezentării de vîrsta a respondenţilor la fiecare întrebare, am constat că cele mai multe persoane care consumă alcool în fiecare zi au vîrsta cuprinsă între 35 – 65 ani, iar printre cei care consumă ocazional, din păcate s-au înregistrat foarte mulţi tineri, mai ales cei care nu au atins încă majoratul.

Cu scopul determinării motivaţiei consumului de alcool, a fost adresată întrebarea: Ce vă determină să consumaţi alcool?, respondenţii s-au pronunţat ca fiind: Anturajul – 21,55% ( 97 persoane); Problemele personale (de familie, sănătate…) – 10,88% ( 49 persoane);Teribilism/Distracţie – 15,11% ( 68 persoane);Pentru a obţine stări euforice/relaxante – 12% (54 persoane); Pentru a prinde curaj – 18,44% (83 persoane);Se consumă alcool în familie – 14,44% (65 persoane); Altele (pentru a-şi îneca amarul) –  7,55% (34 persoane). Analizînd datele am constat că motivaţia este una destul de diversă, fiind specifică de la caz, dar totuşi în urma concentrării rezultatelor am constat că cei mai mulţi dintre respondenţii care s-au declarat a fi influenţaţi de anturaj în consumul de alcool sunt tinerii, iar printre cei care au ales opţiunea „ a prinde curaj” este populaţia mai în vîrstă.

Cu scopul determinării motivaţiei de a renunţa la alcool, respondenţilor le-a fost adresată următoare întrebare: Ce v-ar determina să renunţaţi la alcool? , la care au fost enunţate următoarele răspunsuri : Dăunează sănătăţii – 37,33% (168 persoane), Efectele (dureri de cap…..) –20,66% (93 persoane); Familia – 38% (171 persoane); Nimic – 4% (18 persoane). Analizînd datele am constat că o mare importanţă pentru motivaţia renunţării la alcool  pentru cei mai în vîrstă o constituie daunele alcoolului asupra sănătăţii, iar pentru tineri o constituie mediul familial.

Pentru a identifica eventuale soluţii pentru a reduce consumul de alcool în rîndurile populaţiei a fost adresată întrebarea: Cum ai convinge un cunoscut/ cunoscută să nu mai consume alcool? , respondenţii au afirmat: pe baza experienţei proprii (prin enunţarea efectelor negative asupra sănătăţii), prin împărtăşirea experienţei mai puţin placute a altor persoane la acest capitol, prin interzicere forţată.

În concluzie, sondajul de opinie a constituit un instrument eficace pentru a identifica nivelul de răspîndire a alcoolului în rîndurile populaţiei rurale, cît şi unul de informare şi conştientizare de către populaţie a existenţei acestei problemei şi despre gravitatea ei.     Sondajul a însemnat pentru echipa de implementare mijlocul de formulare a unei concluzii importante : în eventualitatea implementării unor proiecte similare, este necesar de a desfăşura cîte un sondaj la începutul şi la sfărşitul perioadei de implementare, pentru a identifica evoluţia şi impactul activităţilor organizate.

Sondajul constituie o parte componentă a Proiectului „O nouă şansă pentru viaţă” implementat de către Asociaţia Obştească „Femeia Modernă” cu suportul financiar al Ambasadei SUA în Republica Moldova.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: