Prima terapie de grup în cadrul Centrului Educaţional pentru tinerii din familiile social-vulnerabile din satul Mălăieşti


 

Viaţa deseori este întrepătrunsă de sensuri, metafore, iar fiecare dintre noi are un sistem de a le încadra, integra şi a le conferi o semnificaţie.

Cadrul seminarului desfăşurat a fost axat pe o abordare psihologică postmodernă – Terapia Narativă – abordare care expune faptul că fiecare dintre noi construieşte din evenimentele de viaţă o poveste personală, deci cadrul seminarului a fost dedicat pe exprimarea propriei povestiri a vieţii, exteriorizarea problemelor şi deconstrucţia lor.

Seminarul s-a axat pe parcurgerea a cîteva etape importante:

1.Copacul vieţii – copiii au avut sarcina să deseneze copacul vieţii sale ţinînd cot de o serie de caracteristici, astfel încît să se obţină o poveste coerentă, ancorată în relaţiile sociale.

Doritorii şi-au expus povestea personală membrilor grupului. Impresionant a fost faptul că fiecare copil a pus la originea vieţii sale – părinţii, urmată de o descriere aprofundată a propriilor priceperi şi deprinderi şi a aspiraţiilor de viitor.

2. Pădurea vieţii – toate desenele au fost puse pe tablă, formînd împreună o pădure.Au fost analizate asemănările şi diferenţele între copaci, pe care ulterior le-am extrapolat    istoriei vieţii. Afinitatea principală a tuturor lucrărilor a constat în plasarea la „origini” a părinţilor – ca izvor al vieţii. Culorile şi dimensiunea frunzelor au demonstrat că fiecare dintre copii este unic şi diferit în felul său.

3. Cînd vine furtuna. O etapă deosebit de importantă, în care au fost analizate perioadele şi evenimentele critice în viaţa unui copac (aici au fost numite seceta, arşiţa, furtuna, ninsoarea, grindina, ploile mari şi abundente, roada prea grea), iar apoi în viaţa unui copil (violenţa fizică şi morală, minciuna, răutatea, ranchiuna, neînţelegerile, certurile, etc.).Am constatat că copii au proiectat multe dintre problemele sale în cadrul discuţiilor cu caracter general, problemele specifice vîrstei, contextului familial.

4. Deconstrucţia problemei s-a axat pe principiul „după ploaie vine şi soare”. În cadrul etapei de deconstrucţie au fost adresate întrebările: Întodeauna este furtună în vieţile noastre? Există timpuri cînd furtuna încetează şi e timp bun?Ce faceţi atunci?Cu cine petreceţi acest timp? În acest context, mulţi dintre tineri au specificat că se confruntă cu multe probleme, dar important că ele îşi găsesc rezolvarea cu ajutorul părinţilor, dar şi cu efortul propriei persoane.

5. Scrierea scrisorii unei persoane importante pentru a-i mulţumi pentru darurile nemateriale şi a-i povesti despre copacul vieţii a fost etapa cea mai frumoasă şi mai luminoasă, participanţii realizînd mesaje deosebite faţă de proprii lor părinţi, prieteni şi bunici.

În concluzie, drumul prin viaţă este asemeni călătoriei cu o geantă mare în spate, periodic este necesar să ne oprim şi să facem curăţenie în lucrurile noastre, debarasîndu-ne de mînie, teamă, neînţelegerile, descurajarea, pentru a ne putea continua călătoria!

Activitatea este parte-componentă a cursului de formare din cadrul proiectului „O nouă şansă pentru viaţă” implementat de A.O. „Femeia Modernă” cu sprijinul Ambasadei SUA în Republica Moldova.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: