Consilierea psihologică – mijloc de soluţionare a problemelor emoţionale şi comportamentale ale tinerilor


Agresivitatea, egocentrismul şi neîncrederea
în propriile acţiuni sunt coordonatele profilului
psihologic al tinerilor din familiile social-vulnerabile
Tinerii din familiile social-vulnerabile constituie un segment social aparte, cu probleme suficient de stringente şi sensibile, încît să atragă atenţia tuturor subiecţilor educaţionali, cît şi factorilor decizionali.

Asociaţia Obştească “Femeia Modernă” în cadrul proiectului “O nouă şansă pentru viaţă”, finanţat de Ambasada SUA din Republica Moldova, a creat trei centre educaţionale pentru tinerii din familile social-vulnerabile din satele Malaieşti, Mitoc şi Neculaieuca, în care aceştia beneficiază de cursuri de formare personală şi asistenţă psihologică gratuită. Provenienţa tinerilor din familii cu probleme destul de evidente are repercursiuni şi asupra profilului psihologic al acestora. În acest context, psihologul organizaţiei, Taras Svetlana, a aplicat testul proiectiv “Animalul inexistent”, dat fiind faptul că desenul constituie o modalitate prin care persoana îşi relevă propriile trăsături de personalitate, conflicte intra şi interpersonale, viziunea asupra lumii şi vieţii.

În rezultatul aplicării testului proiectiv „Animalul inexistent”, pe un eşantion de 90 de tineri, s-a constatat o serie de particularităţi şi probleme pe care le specificăm conform ponderii lor:

  • agresivitate;
  • egocentrism;
  • probleme ale imaginii de sine;
  • neîncredere în propriile acţiuni;
  • necesităţi de dragoste şi afilere;
  • timiditate;
  • sensibilitate la critică;
  • punerea acentului pe elementele cognitive ale Eului, necesitatea de cunoaştere, de explorare;
  • anxietate;
  • inhibiţie verbală, probleme de comunicare;
  • atitudine defensivă.

Obţinerea datelor respective este drept rezultat al profundelor metamorfoze psihosomatice ale vîrstei preadolescenţei, calificată de către psihologi drept perioadă „de furtună şi stres”(A. Freud). Astfel se generează neîncredere cauzatăde schimbările fizice (apariţia semnelor sexuale primare şi secundare) ceea ce produce nenumărate frustrări, iar drept răspuns la ele – agresivitatea verbală, comportamentală şi/sau orientarea agresivităţii spre sine însuşi, autoagresiunea, ceea ce produce sentimente de vină, culpabilizare, anxietate.

Un alt element vizibil este debutul extensiei Eului, apariţia necesităţilor de dragoste şi afiliere, demonstrativitate, manierism, flirt orientate spre sexul opus precum şi curiozitatea intelectuală, axarea pe elementele cognitiv-raţionale ale Eului, necesitatea de cunoaşte mai mult.

Ca rezultat, au fost elaborate un set de recomandări care îi vizează pe părinţi, cadrele didactice, cît şi echipa de coordonatori ai proiectului:

  • training de analiză a conflictelor intra şi interpersonale şi diminuarea agresivităţii de către coordonatorii traineri.
  • realizarea unor ore informative referitor la transformările psihosomatice specifice preadolescenţei cu particparea cadrelor didactice şi părinţilor
  • comunicare empatică şi asertivă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: