Analfabetismul-crudă realitate în Republica Moldova!


Statistica din 2004 arată că circa 30 de mii de oameni din Moldova, care nu au o deplină stăpînire a noţiunilor fundamentale pentru a scrie, a citi sau pentru a efectua calcule matematice, adică sunt analfabeţi. Aproape 1000 din aceştia sunt tineri cu vîrsta mai mare de 18 ani, iar alţii 1000 sunt copii minori. Conform datelor prezentate de Uniunea Tinerilor Romi “Tărnă Rom”, în RM sunt peste 7000 de copii romi, dintre care 80 % sunt analfabeţi.

În acest context, de Ziua Alfabetizării, Asociaţia Obştească “Femeia Modernă”, voluntarii de la Centrele Educaţionale pentru Tineri din satele Malaieşti, Mitoc şi Nicolaieuca în colaborare cu Centrul Naţional Consultativ al Copiilor, Centrul pentru Drepturile Omului, avocatul parlamentar pentru drepturile copilului, Tamara Plămădeală a organizat o campanie de informare şi un sondaj de opinie în raionul Orhei.

În urma interpretări datelor sondajului, efectuat în oraşul Orhei, satele Malaieşti, Neculaieuca, Mitoc am constat că:

 

  • La întrebarea auxiliară  „daca cunosc sau nu ce înseamnă cuvîntul analfabet” majoritatea respondenţilor au răspuns:

Da – 90 %  – persoane care nu ştiu sa citească şi să scrie

Nu -10 %

     

  • La întrebarea „dacă cunosc sau nu că astăzi este sau nu ziua alfabetizării”, respondenţi au răspuns:

Da – 5%– sursa: TV, Internet, cercul de prieteni, profesional

Nu – 95 %

 

  • La întrebarea „daca cunosc sau nu persoane care nu ştiu să citească şi să scrie”, respondenţi au menţionat:

Da – 40 %

Nu – 60 %

 

Respondenţi au menţionat ca printre persoanele care nu ştiu să citească, în top sunt:

 

  1. copiii din familiile social-vulnerabile cu mulţi copii, cu venituri reduse, copiii cărora nu frecventează şcoala
  2. copiii din familiile rome, părinţi cărora aleg mai degrabă ca copiii lor să cerşească decît să meargă la şcoală
  3. persoanele în vîrstă (bunicii, o parte care din cauza vremurilor grele nu au mers la şcoală)

 

După părerea lor cauzele sunt:

 

  1. Situaţia economică precară a familiilor. Resurse insuficiente pentru procurarea îmbrăcămintei, încălţămintei, rechizite şcolare.
  2. Lipsa unei educaţii adecvate a părinţilor.
  3. Tradiţionalismul (în cazul familiilor rome)
  4. Indiferenţa autorităţilor locale.
  5. Lipsa unei susţineri şi unei politici bune din partea statului
  6. Discriminarea la şcoală care provoacă abandonul şcolar
  7. Proces de predare şi învăţare deficitar incapabil să genereze motivaţii şi toleranţă pentru cei dezavantajaţi care aleg sa nu mai meargă la şcoală

 

Măsuri:

  1. Susţinere financiară din partea statului pentru asigurarea cu cele necesare a şcolarului din familiile dezavantajate.
  2. Consultaţii psihologice gratuite şi asistenţă socială pentru familiile în care părinţi dau dovadă de indiferenţă şi iresponsabilitate.
  3. Discuţi cu părinţii.
  4. Elaborarea unei strategii de reducere a analfabetismului la nivel naţional cu mecanisme concrete la nivel local.
  5. Deschiderea unor Centre Educaţionale în localităţile-focar ca alternativă de însuşire rapidă a abilităţilor de scriere şi citire şi de dezvoltare a priceperilor necesare unei meserii.

În concluzie, analfabetismul este o realitate în Republica Moldova şi necesită eforturi conjugate ale fiecărui cetăţean şi autoritate publică în parte!

About these ads

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: